Deutsch kaffee

2013-06-02 @ 11:21:00
Klubben har under veckan haft besök av Tysklandsproffset Per "Pelle" Nilsson. En mittback som representerade GIF Sundsvall senast år 2001 och dess förinnan även har tillhört IFK Timrå och moderklubben Stigsjö IK. Han blev dock klar för AIK under sommaren 2001 och har därefter även tillhört Odd Grenland (Norge), Hoffenheim (Tyskland) och nu Nürnberg (Tyskland). Per som är aktuell för landslagsspel i samband med VM-kvalmatcherna mot Makedonien, Österrike och Färöarnas, har valt att hålla igång med tränandet fram tills dess och gjorde alltså detta med killarna i Sundsvall under den gångna veckan. Noterbart är att hans yngre bror Joakim även han representerar Giffarna och fick a-lagskontrakt med klubben inför denna säsong. 
 
Jag lyckades faktiskt slå mig ner på en cyberkaffe med Pelle igår kväll och kan idag dela med mig av vår lilla pratstund. Hoppas att ni finner det intressant. Och jag vill redan innan rikta ett stort TACK till Per Nilsson som tog sig tid att prata med mig. Det uppskattas av mig och förhoppningsvis också supportrarna. 
 
 
Du har tränat med GIF Sundsvall i några dagar. Hur har det varit?
- Varit kanon och väldigt viktigt att kunna ha fått hållit sig i form. Plus att få träna med lillebror och även surra mycket med Ålen har också varit trevligt.
 
Hur många pass blev det?
- Tränade 3 pass med laget.
 
Vad tycker du om laget och dess kvalitéer?
Man har ett bra lag. Utan tvekan så att man ska slåss i toppen med detta lag. Sen tycker jag tränarteamet verkar vara väldigt välutbildade och duktiga. Vilket också är väldigt viktigt för lagets framgång.
 
Vad tror du om framtiden för din bror Joakim? 
Jag tror Joakim har en stor framtid inom fotbollen. Han vet vad som krävs. Han har rätt attityd vilket enligt min mening är det absolut viktigaste.
 

 
För din egen del väntar nu förhoppningsvis spel med landslaget. Hur ser du på dina chanser att få spela?
Jag kommer ge järnet och hoppas på att få spela. Jag kommer vara glad för de minuter jag får.
 
Det råder anfallskris i landslaget för tillfället. En kris som kanske du kan lösa, som faktiskt gjorde hela sex mål för ditt Nürnberg denna säsong?
Haha. Nej, det tror jag inte. Går gärna upp på någon hörna och knoppar in en kasse men någon anfallskris ska jag definitivt inte lösa.
 
Hur kommer det att gå för er i matcherna mot Makedonien, Österrike och Färöarna tror du?
- Vi slår alla tre! 
 
Senast missade Sverige VM då det begav sig 2010. Klarar ni av att nå en plats i turneringen nästa år?
Jag är väldigt övertygad om att svenska landslaget spelar vm 2014 i Brasilien.
 
Och på tal om plats, så ligger Sundsvall i dagsläget på en tredje plats i årets upplaga av Superettan. Hur pass bra koll har du på laget? Följer du några matcher?
Jag följer laget så gott jag kan. Och utav vad jag sett denna vecka är jag övertygad att Giffarna kommer vara i toppen och slåss om en plats i Allsvenskan.
 
Sist men inte minst, så måste jag fråga det många supportrar undrar - när gör du comeback i GIF-tröjan igen? Hur många år får vi vänta, tror du?
- Jag har alltid haft en bra relation till Sundsvall som var början på min karriär. Har också en god kontakt med Urban Hagblom så det är absolut inte omöjligt att jag en dag spelar eller får en roll i GIF Sundsvall som förening. När och om det händer får dock tiden utvisa. Jag har lärt mig att alltid fokusera på nuet och det tänker jag fortsätta att göra.
 

Kommentarer
Postat av: Linkan

Satt och hoppades att du skulle fråga när han skall ta på sig GIF-tröjan, blev inte besviken!

Kul med intervjuer, fortsätt så.

2013-06-03 @ 13:34:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Sport

Bloggparaden

RSS 2.0